Rättegång, shopping, stalkad, och sen halloween grejor.

Jo, såhär var det. För ungeför 3 månader sen så var jag, Lotta och Emma på hemköp med min dåvarande pojkvän, och en lång historia kort, så kom en kille och misshandlade min dåvarande pojkvän. Och han bestämde sig att stämma den killen och eftersom Lotta, Emma och jag var med så var vi vittnen. Och idag var rättgången.
På morgonen gick jag upp halv 5 och åt frukost och fixade mig lite osv. Sen åkte jag med mamma till Lotta i Månkarbo eftersom mamma ända åker förbi Månkarbo påvägen till jobbet.
När jag kom hem till Lotta så fixade jag mig lite till, men fixade inte noga eller mycket. Sen medans Lotta åt frukost och sånt så lekte jag med hennes fina hundar Ronja och Julia.
Vi kollade på tv och sen blev klockan halv 8 och Lotta, jag och hennes mamma satte oss i bilen och åkte till Emma och hämtade upp Emma och hennes mamma.
Vi var så nervösa, visste inte helt vad vi skulle säga. Det kändes as läskigt eftersom ingen av oss har varit på en rättgång förut och vi visste inte helt hur det gick till och ingen advokat eller någon förklarade för oss hur det skulle gå till. Det är så jävla dåligt att dom skulle ha rättegången 3 månader efter det hände, vi hade ju glömt vissa saker vi kunde komma ihåg dagen efter det hände.
Men ah.
Vi kom fram och gick inOm  till
Om ni inte orkar läsa all text så läs det som jag markerat för det är roligast xD
Jo, såhär var det. För ungeför 3 månader sen så var jag, Lotta och Emma på hemköp med min dåvarande pojkvän, och en lång historia kort, så kom en kille och misshandlade min dåvarande pojkvän. Och han bestämde sig att stämma den killen och eftersom Lotta, Emma och jag var med så var vi vittnen. Och idag var rättgången.
På morgonen gick jag upp halv 5 och åt frukost och fixade mig lite osv. Sen åkte jag med mamma till Lotta i Månkarbo eftersom mamma ända åker förbi Månkarbo påvägen till jobbet.
När jag kom hem till Lotta så fixade jag mig lite till, men fixade inte noga eller mycket. Sen medans Lotta åt frukost och sånt så lekte jag med hennes fina hundar Ronja och Julia.
Vi kollade på tv och sen blev klockan halv 8 och Lotta, jag och hennes mamma satte oss i bilen och åkte till Emma och hämtade upp Emma och hennes mamma.
Vi var så nervösa, visste inte helt vad vi skulle säga. Det kändes as läskigt eftersom ingen av oss har varit på en rättgång förut och vi visste inte helt hur det gick till och ingen advokat eller någon förklarade för oss hur det skulle gå till. Det är så jävla dåligt att dom skulle ha rättegången 3 månader efter det hände, vi hade ju glömt vissa saker vi kunde komma ihåg dagen efter det hände.Men ah. När vi var påväg till domstolshuset så såg jag han som hade misshandlat miss ex gå emot oss. Med någon man. Det kanske var hans pappa, jag vet inte. Jag och Lotta gav varndra blickar som visade att vi båda visste att det var han och tänkte att det var en pinsam situaution. När han helt hade gått förbi oss så tittade vi så på Emma. Emma ba "Vad!?" Så sa vi till henne att det var han och hon ba "Va!?, vad det?! xD hahaha" och vi skrattade åt den pinsamma situationen.
Vi kom fram och gick in till domstolshuset. När vi kom in såg vi en massa dörrar där det stog på alla dörrar vad det var för rum. På en dörr såg jag att det stog "Kapprummet". Och då kom jag på att pappa sa att när han var vittne till en misshandel för flera år sen fick han gå in i det rummet. Jag berättade de för Emma och Lotta och vi misstänkte att vi antagligen kommer få gå in det.  Sen gick vi upp en trappa. Emma och Lotta gick och satte sig hos mitt ex och jah ringde Jennfifer och babbla med henne ett tag, så jag fick något att göra för jag ville inte ha tråkigt när jag sitter själv för jag kunde inte sitta i närheten av mitt ex, började må dåligt då, eftersom han har sårat mig så djupt och om jag satt nära honom och sånt så skulle jag nog börja skrika eller vara elak eller börja gråta. Sen slutade jag prata med Jennifer i telen och började prata med Micke istället. Roligt samtal där, tack Micke :). Mådde as dåligt, höll på börja gråta men jag höll igen tårarna, eller, ett tag kunde jag inte det men ingen såg mig eller så. Ville bara spy, mådde dåligt. Dels för att jag mådde dåligt för att jag var i närheten av mitt ex, och dels för att rättegången kändes läskig. Sen smsa Emma mig att mitt ex's advokat kom till dom så jag fick gå dit. Kunde inte möta mitt ex's blick, för jag vet att då skulle jag börjat gråta igen. Hans advokat var en as snygg blond tjej. Och så var den en annan man där hela tiden som var advokat så jag tror han var mitt ex's advokat också. Vi fick veta av hans advokater att vi skulle vara i sal 10. Så vi stog utanför salarna och väntade på att dom i högtalarna som ropade upp när vilka rättgånger började och i vilken sal.
Sen helt plötsigt hörde Emma, Lotta och jag höra tjejadvokaten till den andra "Du vi har en fråga om en enhörning?" hahhaah xD vi började skratta, vi måste ha hört fel, hon sa säkert enförhöring eller nåt sånt xD
Den manliga advokaten berättade för oss att rättgången kunde ta max upp till 3 timmar! D:
Det hoppades vi på att det inte skulle för vi orkade inte det och det gjorde det inte heller till slut.
Sen skulle den advokaten som var en man berätta en sak men då pep ljudet av att någon skulle säga om att någon rättegång skulle börja, vi alla blev tysta för vi trodde de kunde vara vi. Men sen var det inte det. Sen skulle han säga det han hade tänkt säga förut men precis då pep det ljudet igen! xD, då blev alla tysta för det kanske var vi, men nej det var det inte. För tredje gången skulle han då säga det han tänkte säga men då pep ljudet igen. Men vi alla ignorerade det för det är säkert ändå inte vi, men sen hörde vi att det var vi! xD
Ah så vi alla gick in i salen. Alla satte sig på platserna dom skulle sitta på (ni kan se på bilden).
Dommaren började fråga hans som hade misshandlat saker om honom som ex. vilken adress han bodde på och han som misshandlade svarade med att det stämde. Sen frågade dommaren mitt ex om hans uppgifter stämde och han sa ja han också. Sen så fick Emma, Lotta jag och deras mammor gå ut ur salen och vänta utanför. Vad som hände därinne vet vi inte. Sen kom hans som hade misshandlat och hans advokat ut och gick in i ett annat rum.

Vi hörde hans advokat frågade mannen som släppte in dom i ett rummet om det inte fanns någon tv därinne, mannen svarade "Neeeeeej?", som om det är klart dom inte har det, och dom ska väll inte se på tv nu!?. Advokaten svarade med ett "okej.." som att han var besviken. hahaha xD lät lite roligt.


Sen kom han och hans advokat ut ur rummet och gick in i rättssalen igen. Sen kom mit ex morfar ut och frågade om jag skulle gå in nu. Vi svarade att vi inte visste men vi tror inte det eftersom ingen har sagt till oss om det. Sen kom mitt ex's manliga advokat ut och frågade om vi hade hört i högtalaren att dom ropade in mig. Men vi hade inte hört det, som sa att ibland funkar inte högtalarna som dom ska. Sen skulle jag vittna. Dommaren fråga om man hade en nära släkting i salen och jag sa nej. Då fick jag säga efter dommaren en ed om att jag skulle tala sanning och så. Den löd "Jag (Denise Nyman) lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra."  Sen började jag vittna och berätta vad som hände. Dom frågade mit frågor om ungefär hur långt bort från mitt ex och han som misshandla när själva misshandeln började. Jag svarade ungefär 10 meter. Jag förklarade vad som sas, vad som gjordes, vad som och sånt.Dom frågade hur lång tid det tog efter att vi kom ut från hemköp till då själva misshandeln började. Jag svarade att det kanske var 10 min. Dom frågade mig hur mitt ex mådde efter misshandeln och jag svarade att han inte vågade gå ut i själva centrum av där vi bor för han var rädd att den killen skulle spöa honom om han såg honom. Så dagen efter till exempel när vi ville ha godis från konsum så fick jag gå och köpa det själv. Och så var det ungefär i två veckor. Jag fick berskriva av vad jag kunde komma ihåg att folk hade på sig, men jag kom bara ihåg lite av vad han som misshandlade hade på sig. Dom frågade hur många det var som var som var med han som misshandla och om jag kom ihåg hur någon av dom såg ut och jag beskrev lite av en jag kunde komma ihåg lite. Sen när jag hade berättat klart och dom hade frågat mig frågor om vad som hände så frågade dom mig om jag hade några kostnader för att komma dit till rättegången och jag sa nej för jag åkte med Lotta och hennes mamma dit. Sen fick jag gå och sätta mig längst bak.
Sen var det Emmas tur och fick frågan om hon hade någon nära släkting i salen och hon sa nej (för hennes mamma gilldes inte). Och sen fick hon också säga eden. Hon sa typ samma sak som mig om vad som hände, fast vissa saker kom ju hon ihåg som inte jag kom ihåg och vissa saker kom jag ihåg som inte hon kom ihåg. En sak var roligt, vi sa båda att vi kanske stog 10 meter ifrån dom precis innan misshandeln skedde. Och vi hade ju liksom inte pratat innan om vad vi skulle säga eller så. Vi alla sa bara vad vi kom ihåg. Men när dom frågade Emma om hur lång tid det tog tills misshandeln skedde från när vi kom ut från hemköp svarade hon 3 min. Jag tyckte det kändes som vi stog och pratade längre än så, jag tyckte det kändes som 10 min xD. Och sen fick Emma gå och sätta sig längst bak med mig. Sen frågade dom Emma om hon hade haft några kostnader hit och hon svarade som jag att hon hade åkt med Lotta och hennes mamma så nej.
Sen kallade dom in Lotta i högtalaren. Lotta har sån scenskräck så det blev väldigt jobbigt för henne att prata inför alla människor där. Jag tror advokaterna märkte det och ställde istället frågor om händelsen mer, och då fick hon lite lättare att prata. När dom frågade henne om ungefär hur långt bort vi stog från mitt ex och han som misshandla så svarade hon 3 meter. Lotta berättade efter rättgången typ att hon inte är så bra på sånt som mätningar och Emma jag sa att vi inte heller är det. Lotta kunde komma ihåg vissa saker vi kom ihåg, vissa inte. Och vissa saker som inte vi kom ihåg kom hon ihåg. Dom frågade Lotta om hon hade haft några kostnader för att komma till rättegången och Lotta svarade att hon åkte med sin mamma, så det var hennes mamma som behövde ersättning. Då sa Lottas mamma att hon behövde pengar för bilresan (2mil) och pengar för löneavgrag för att hon missade jobbet den dagen för att kunna skjussa oss. Typ 2500 kr. Lottas mamma satt kvar och prata med dom om det för sen när Lotta var klar så såg vi att hon grät och vi 3 gick ut ur rättsalen och in på toan för att trösta henne. Jag förstår henne helt, skulle inte förvåna mig om jag hade började gråta också för jag tyckte också det var läskigt. Och jag är en person som vågar nästan allt. Lotta fick svårt att andas för hon brukar få det när hon gråter och jag krama om henne och gav henne vatten och så. Sen mådde hon lite bättre och vi gick ut till utanför  rättsalen. Mitt ex kom och skakade hans med oss alla 3 och sa "Tack Denise, tack Emma, tack Lotta" och så gick han och hans morfar. Vi såg vår kompis som efter oss skulle in på en rättgång för att ha blivit misshandlad av samma kille som mitt ex typ två dagar efter mitt ex blev misshandlad av honom. Och han fick många mer allvarliga skador än mitt ex. Han fick sitt käkben spräckt och massa mer jag inte kommer ihåg.
Så den killen fick 2 stämningar på en dag xD. Hhaha kul för honom. Hahah vissa's föredrar brukar bli sura på sina barn när dom överskridit telefonräkningarna med mer än dom får. Men ah, den killen får stämningar hemskickade istället xD
Han lär inte få ta körkort nu iallafall. Eftersom när misshandeln hände så var han bara på permission i Tierp för han fick inte vara där. (Antagligen för att han har misshandlat där minst 1 gång förut) Så hans körkort har rykt!


Tydligen så skulle vår andra kompis bara ha vittnes via telefon i deras rättgång. Kanske för att han som var med (Sam) bor i Gävle nu eller nåt.
Men ah så slutade rättgången. Senare under dagen så smsade mitt ex Emma att han kommer få dom pengarna han har stämt han på. (Ca. 6500kr!) Han lovade förut när jag fortfarande var tsm med honom att om dethär gick igenom skulle han bjuda oss alla på pizza!. Men jag kan ju inte träffa honom så han får väll skicka min pizza bit på posten! xD hahahah
Sen gick Lotta, Emma och jag på stan och köpte lite saker. Jag köpte en as snygg billig kofta, jeans och vantar. Älskar mina vantar, så mysiga :). Vi käka lite vid floden som strömmer förbi i Uppsala och hade jätte kul. Sen blev klockan snart 1 och Emma skulle ta bussen hem. Så vi följde med henne till bussen. Sen väntade vi på att Lottas syster Johanna skulle komma och möta Lotta på stationen så skulle dom åka på ett Twilight konvent i Stockholm.
Sen när dom åkte satt jag på stationen och vänta på att mamma skulle hämta mig och käka min sockervadd som jag hade köpt, har velat haft det as länge nu. Goott! Jag fick sitta och vänta i typ 3 och en halvtimme för mamma slutade inte jobbet förren fyra. Och jag kunde inte åka bussen hem för jag var tvungen att köpa saker för Melissas Halloween fest imorn. Och det låg inte nära stationen. Och om det gjorde det så hade jag ändå inte hittat dit xD
På stationen var det en as äcklig gammal gubbe som gick omkring där jag satt och glodde på mig HELA TIDEN!, han glodde inte så diskret på mig heller. Och timmarna gick och han gick inte D:
Var as rädd flera gånger att han skulle komma fram till med men som tur var gjorde han aldrig det. Han var läskig :o

Gubben som hela tiden stog där och glodde på mig och gick ALDRIG D:
läskigt fan :o
Sen så blev klockan äntligen 4 och jag gick till ett ställe på stationen där mamma alltid brukar hämta mig när jag varit någonstans och vill ha skjuss av henne hem :D
Mamma och jag åkte och köpte saker jag ska ha till Melissas Halloweenfest imorn :)
Vad det var för saker får ni nog veta när ni får se foton och så från Melissas fest :D

Kommentarer
Postat av: Lotta Björk

Molly och Julia* INTE Ronja och Julia (:

2011-10-29 @ 14:36:39
URL: http://bigbigsmile.devote.se
Postat av: Denise / Wolfiiie Vanity :D

Lotta: Okej förlåt D: blandar ihop dom :c

2011-11-01 @ 00:23:38
URL: http://wolfiiie.webblogg.se/

Kommentera så är du awesome!. *w*:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback